محیط زیست علوم تحقیقات

در حال حاضر این وبلاگ جهت جمع آوری و آرشیو و دسترسی مطالب درسی و علمی راه اندازی شده است .

محیط زیست علوم تحقیقات

در حال حاضر این وبلاگ جهت جمع آوری و آرشیو و دسترسی مطالب درسی و علمی راه اندازی شده است .

مناظره ای بین مجری طرح گردشگری آشوراده با دو فعال محیط زیست


خبر آنلاین :


در مناظره ای در کافه خبر، مجری طرح گردشگری آشوراده همراه با دو فعال محیط زیست دیگر، درباره تصمیماتی که برای آشوراده گرفته شده و آینده این منطقه بحث و حتی در بخش هایی جدل کردند.


آشوراده دایه مهربان تر از مادر نمی خواهد» این سخن فعالان محیط زیست است تا دست هیچ سرمایه گذاری به آن نرسد. آنها می خواهند رشد آشوراده را از دامن مادر طبیعی اش نظاره گر باشند و علاقه ای به حضور طبیعت گردان ندارند. فعالان می خواهند آشوراده در دامن مادر خود آرام بگیرد و فقط و فقط حفظ شود. اما از طرف دیگر مجری طرح گردشگری می خواهد برای آشوراده مادری کند؛ سایه ای باشد بالای سرش، پرو بالی برای پرندگانش، حیاتی باشد برای ماهیانش و شاخ و برگی بدهد به درختانش. معتقد است آشوراده رنج های زیادی در این سال ها کشیده و اگر مادری آشوراده را برعهده بگیرد در مدت 3سال آن را مثل دسته گل تحویل خواهد داد.

محمدرضا یزدان پناه، مجری طرح گردشگری تردید ندارد که می تواند آشوراده را از اسارت شکارچیان نجات دهد و وضعیت آن را بهبود بخشد. عباس محمدی فعال محیط زیست هرگونه توسعه گردشگری در آن منطقه را رد می کند و می گوید آشوراده را بی خیال شوید در 85درصد دیگر ایران توسعه گردشگری راه اندازی کنید. حمید درودیان دیگر فعال محیط زیست نیز معتقد است نباید ما یک سایت مهم بوم گردی که در دنیا در این زمینه حرفی برای گفتن دارد و می توانیم گردشگری بین المللی آنجا دایر کنیم را برای کسب گردشگری ناپایدار تفریحی داخلی تهدید کنیم.


مناظره 3نفره ای با حضور مجری طرح آشوراده محمدرضا یزدان‌پناه که در سوابق خود مدیرعاملی منطقه آزاد کیش را دارد و ارگ جدید بم نیز جزو رزومه کاری او محسوب می شود، عباس محمدی فعال محیط زیست و حمیدرضا درودیان استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در مورد طرح گردشگری در آشوراده در کافه خبر برگزار شد. پیشنهاد می کنم که وقتی بگذارید و شرح میزگرد را در ادامه می خوانید:

  ادامه مطلب ...

خلاصه بخشهای امتحانی از کتاب شناخت محیط زیست

سلام

ضمن تشکر از آقای حق بین عزیز جزوه خلاصه شده ایشان در لینک پیوست قابل دسترسی است.


جزوه بوم شناسی عمومی دکتر توتونچیان


با تشکر از جناب آقای می آبادی که زحمت اسکن این جزوه رو کشیدند و همین طور تشکر از اون دوستی که نمی شناسمش ( احتمالا خانم باشه ! ) ولی جزوه رو نوشت و آقای می آبادی اون رو اسکن و تبدیل به یه فایل پی دی اف کرد ، 

جزوه بوم شناسی عمومی ( فصول 4 و 6 ) که مربوط به امتحان پایان ترم می شه رو از این لینک دانلود نمایید . 



مطالب امتحان پایان ترم درس روش تحقیق دکتر بابایی

مطالب از کتاب تدوین پایان نامه،رساله،طرح پژوهشی و مقاله علمی

فصل سوم

فصل چهارم

فصل پنجم

فصل ششم

فصل هفتم

فصل دهم

فصل یازدهم (صفحات 185 تا 195)

فصل دوازدهم (صفحات 201 تا 206)

فصل سیزدهم (صفحات 215 تا 221) و (صفحات 223 تا 230)

فصل چهاردهم

فصل نوردهم (صفحات 323، 332، 341)

فصل بیست و دوم

بهترین روشهای درس خواندن ( مخصوص امتحان! )


دوستان عزیز ، با توجه به این که به امتحانات پایان ترم کمتر از یک هفته باقیست ، مطلبی را درباره روشهای صحیح مطالعه پیدا کردم که مناسب دیدم برای شما هم در این جا بیاورم . باشد که همه در امتحانات خود رستگار باشید!!


شیوه صحیح مطالعه ، چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

1- زمان مطالعه را کاهش میدهد.
2- میزان یادگیری را افزایش میدهد.
3- مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر میکند.
4- به خاطر سپاری اطلاعات را آسان تر می سازد.
برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا ، نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب ، دوباره کتاب را نخوانده و در زمانی کوتاه از روی یادداشت های خود ، مطالب را مرور کرد.
یادداشت برداری ، بخش مهم و حساس از مطالعه است که باید یه آن توجهی خاص داشت ؛ چون موفقیت شما را تا حدود زیادی تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد . خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.


شش روش مطالعه: 


1- خواندن بدون نوشتن: همانطور که اشاره شد روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد . باید با چشمان خود مطالب را خواند ، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطلب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

2- خط کشیدن زیر نکات مهم: این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر باشد ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش ، بعضی افراد به جای آنکه تمرکز و توجه بر روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن روی نکات مهم میگردد . حداقل ، روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب دنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن خط بکشند.

3- حاشیه نویسی: این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی میتواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

4- خلاصه نویسی: در این روش ، شما مطالب را میخوانید و آنچه را درک کرده اید بصورت خلاصه بر روی دفتری یادداشت میکنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ، ابتدا مطالب را درک کرده ، سپس آنها را یادداشت میکنید اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.

5- کلیدبرداری: کلیدبرداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش ، شما پس از درک مطلب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت میکنید و در واقع ، کلمه کلیدی ، کوتاهترین و راحت ترین و بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن ، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده میشود.

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری ، خصوصا فراگیری مطالب درسی است . در این روش ، شما مطالب را میخوانید ؛ پس از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان (و نه بصورت جملات کتابی) و بصورت کلیدی یادداشت میکنید و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسید (در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی میکنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص میکنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای تولید شده مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش ، درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان میکند و بازده مطالب را افزایش میدهد.

و در آخر چند توصیه مهم:
1- حداکثر زمانی که افراد میتوانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بر روی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود و مجددا با همین روال شروع به مطالعه کرد.
2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید و سپس چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمایید چون پس از صرف غذای سنگین ، بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته میشود . همچنین غذاهای آردی مثل نان ، و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم میکند و نوشابه های گازدار هم همینطور هستند.
3- ذهن آدمی باهوش است ، اگر یادداشت بردارید مطالب را به سرعت حفظ و به آسانی به یاد می آورد و نیز همزمان نمیتوانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید ؛ پس حین مطالعه لطفا یادداشت برداری نمایید


درس خوان و پیروز باشید !